De Barcelona: 121 KM.
Punt de trobada:
Avui podríeu trobar-vos amb els amics a l'àrea de Servei de Maçanet de la Selva, que està a l'autopista AP-7, a 1 Km abans de la sortida 9 que porta cap a Palamós i Sant Feliu de Guíxols.
Com arribar-hi:
Haureu de localitzar l’autopista AP-7 en direcció cap a Girona. Passat Girona haureu de deixar l’autopista per la sortida 6 i seguir els indicadors que porten a La Bisbal d’Empordà i a Palamós per la carretera C-66 .
Passareu pels pobles de Celrà i Bordils, al final d’aquest poble trobareu un semàfor i uns rètols que diuen Sant Martí Vell i Madremanya per la carretera CIV-6701 i aproximadament a uns 8 quilòmetres trobareu a l’esquerra el desviament que porta a Madremanya. Desprès de la cruïlla i a uns 250 metres hi ha un aparcament a l’esquerra. Deixeu el vehicle i prepareu-vos a iniciar la visita.
Història:
El poble de Madremanya està situat a l’extrem est de la comarca del Gironès a tocar de la comarca del Baix Empordà. El nucli urbà juntament amb l’església parroquial de Sant Esteve estan situats dalt d’un turó de poca alçada, però molt visibles abans d’arribar al poble.
Les primeres dades que es tenen de l’indret de Madremanya són del segle IX i estan associades al Castell de Millàs, però per primera vegada el nom de Madremania (Madremanya) s’esmenta en els escrits de l’any 1053. Com a molts pobles del Baix Empordà s’han trobat restes de civilitzacions neolítiques, iberes i romanes. Les restes de ceràmica romana trobades molt a prop del nucli urbà de Madremanya fan pensar en la existència d’un assentament romà, proper a una antiga via de comunicació anomenada “Camí d’Empúries”. Aquesta via unia Empúries i els pobles de la costa amb la ciutat de Girona.
La primera dada coneguda de Madremanya és de l’any 834 quan el bisbe de Girona, obtingué de Lluís el Piatós la possessió d’una finca anomenada Miliasam a l’actualitat Millás. La vinculació feudal de la finca ha estat durant l’edat mitjana molt unida a la catedral de Girona.
Al llarg de l’edat mitjana es crearà el nucli del poble que al tindre castell s’inicia l’emmurallat de l’església , mentre que el poble va creixent al seu interior. La economia de Madremanya fou des de 1472 un poble rural que produïa: blat, civada, ordi, mestall, raïms, carn, lli, cànem, llana, llegums, cols, oli i vi.
Al llarg dels temps el poble de Madremanya participà en la majoria dels esdeveniments de l’època com la guerra del francès o la guerra civil espanyola.
Visita:
Després de deixar el vehicle a l’aparcament és el moment de començar la visita a Madremanya i per això seguireu per la carretera en direcció a l’entrada del poble, a la dreta us quedarà l’Hotel la Plaça i una mica més amunt i a tocar de la façana d’una casa hi ha uns rètols que indiquen l’entrada al nucli històric.
El primer que trobareu és el portal oest de la muralla, procureu de no deixar-vos de visualitzar totes les façanes de les cases que hi ha al llarg del recorregut. A uns metres a la dreta hi ha una entrada que dóna a un jardí d’accés al restaurant de l’Hotel la Plaça.
Quasi al final del carrer de Sant Esteve hi ha una plaça de poques dimensions on conflueixen tres carrers, un d’ells de reduïdes dimensions i sense possibilitat de circulació rodada. Haureu de seguir recte i arribareu a una arcada anomenada Portal Gòtic de la Sagrera i que dóna directament a les escales de l’església i a la façana principal. Es possible que la trobeu tancada.
A la dreta de la façana de l’Església hi ha un carreró molt estret que us portarà a la plaça de l’Ajuntament, però abans passareu pel Carrer de les Mosques. A la dreta de la plaça de l’Ajuntament hi ha una nova arcada que porta per sota de les cases al Portal Nord.
Un cop a l’exterior del portal gireu a l’esquerra per fer un passeig per l’exterior de la muralla, que no deixa de ser un carrer en ziga-saga i amb cases als dos costats, Passareu per un Hotel rural anomenat el Racó de Madremanya i a uns 30 metres hi ha una de les portes de la muralla que donen a la plaça de l’inici de la visita.
Acabada la visita al poble de Madremanya és el moment de arribar-vos al Santuari de Nostra Senyora dels Àngels. Per anar al Santuari dels Àngels haureu de seguir per la carretera GIV-6702 en direcció cap a Sant Martí Vell. A uns 300 metres de la cruïlla que porta al poble de Madremanya trobareu el desviament que va cap al santuari i a Girona per la carretera GIV-6703. Després d'uns 15 minuts de trajecte arribareu al desviament que condueix a l'aparcament del santuari.
El Santuari dels Àngels està situat en el punt més alt del massís de les Gavarres a 485 m. d’altura. Les vistes són espectaculars, en un dia clar es poden divisar quasi tots els punts geogràfics de les planes de l'Alt i el Baix Empordà, la plana de la Selva i el Montseny, els Pirineus, la serra de l’Albera i la costa des de Roses fins a Palamós.
La tradició situà en aquest punt un petit temple romà dedicat a la gran mare Cibele, Matre Magna en llatí, nom possiblement adoptat pel poble de Madremanya. Sobre l’any 1409 es va construir una capella dedicada a la Mare de Déu dels Àngels en els terrenys propietat de Guillem de Casademont els quals posteriorment a l'any 1412 els vengué a la capella.
A conseqüència de la gran afluència de peregrins dels pobles propers de la comarca del Gironès i del Baix Empordà la Confraria de la Mare de Déu dels Àngels decidir iniciar les obres d'ampliació de la capella primitiva i la construcció d'una hostatgeria.
En els successius segles el temple augmentà les capelles i la seva dimensió, malgrat les diverses guerres existents en el territori com la de successió de 1714. A l'any 1809, en plena guerra del francès, mentre Girona era assetjada per les tropes de Napoleó el santuari fou incendiat. Acabada la guerra començà una nova restauració del temple i de l'Hostatgeria, fins arribar l'any 1994 moment en el qual es va poder donar per finalitzada.
El dia 2 d'agost és la diada de la Mare de Déu dels Àngels i els pelegrins de la comarca omplen l'esplanada del santuari.
Gastronomia:
La cuina d'aquesta zona i en particular la dels santuaris de Girona és la tradicional catalana. Està basada amb productes de primera qualitat. Són plats propis de les comarques de l'interior, l’arròs de muntanya, el bacallà amb ceba confitada, el rostit dels Àngels, els pebrots farcits, carpacció amb bolets, carns i verdures a la brasa, etc.
De postres: el pastis de xocolata, el flam fet al santuari, els gelats, els postres de músic, etc.
Restaurants:
Els Àngels
Tel. 972 19 02 05
Sant Martí Vell
Enllaços:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada