dijous, 11 de febrer de 2021

De Barcelona:

A 146 km.

Punt de trobada:

Avui el punt de trobada amb la família o a els amics serà a l'àrea de servei de Montserrat, que està a l'autopista de peatge C-16 de Barcelona - Manresa.

Com arribar-hi:

Haureu de localitzar l'autovia C-58 que porta a Sabadell i Terrassa, en aquesta última població s'ha d'empalmar amb l'autopista de peatge E-9 que porta a Manresa.

Després de Manresa haureu de seguir per l'eix del Llobregat E-9 / C-16 que passa per Balsareny, Navàs, Puig -reig, Gironella i Berga.

Passat Berga s'ha de continuar per l'eix del Llobregat fins arribar a Guardiola de Berga. Cal entrar a dins del poble i enfront de l'església hi ha el desviament de la Pobla de Lillet. Sortint del poble per aquesta carretera i un cop passat el pont del riu Llobregat un desviament a la dreta us portarà a Sant Julià de Cerdanyola.

El primer que trobareu a l'arribar a Sant Julià és una plaça. Doncs bé, girareu a l'esquerra per prendre el carrer que surt de l'extrem de la plaça i que va paral·lel al Torrent de la Font del Castell. Aquesta carretera o pista forestal és estreta, però està asfaltada, cal anar en compte. Després d'uns 4 Km, empalmareu amb la carretera que ve de la Pobla de Lillet. Haureu de seguir recte i desprès d'1 km de s'arriba a una esplanada on la carretera gira a l'esquerra. El Santuari de Falgar queda enfront, a pocs metres.

Si en lloc de girar a l'esquerra es contínua recte, la carretera deixa de ser asfaltada i es transforma en una típica pista forestal. Sense deixar-la, després de 1 ½ km, hi ha un revolt molt sobtat a l'esquerra i una pista a la dreta. Vosaltres seguireu per l'esquerra.

El camí comença a baixar. Aproximadament a 2 Km, hi ha un nou trencall a l'esquerra que indica la Pobla de Lillet. Haureu de seguir recte. Aquí la pista comença a pujar fins el Xalet de Catllaràs (aneu molt en compte, comença un tram d'uns 500 metres de paviment en mal estat).

Després de Deixar el xalet a la vostra dreta la pista segueix pujant i a uns 800 metres a la dreta trobareu l'indicador del Mirador de la Lluna. S'ha de deixar el cotxe en aquest punt i fer un tram d'uns 150 metres a peu fins al mirador.

Visita:

El santuari de la Mare de Déu de Falgars està dedicat a la Verge del mateix nom és part integrant d'un conjunto de dos edificis restaurats, una hostatgeria de dues plantes i una ermita adossada a un extrem de l'edifici principal.

L'ermita fou construïda l'any 1646 sobre a les ruïnes d'una antiga ermita romànica. La imatge de la Verge de Falgars està tallada en alabastre i es creu que té una antiguitat de principis del gòtic catala.

El Xalet de Catllaràs va ser concebut per a residència dels enginyers que estaven al càrrec de les mines de carbó de la serra de Catllaràs, terme municipal de la Pobla de Lillet. El material extret d'aquestes mines era utilitzat pel funcionament de la fàbrica de ciment Asland del Clot del Moro a Castellar de n'Hug, propietat de l'Eusebi Güell, mecenes de Gaudí.

L'opinió més generalitzada dels experts en l'obra de Gaudí, malgrat que no existeix cap documentació que ho confirmi, és que el Sr. Güell encarregà el projecte del xalet al seu protegit sobre l'any 1901.

L'original estètica de l'edifici en forma de maletí es va començar a construir l'any 1902 i és va finalitzar a l'any 1903. És un edifici de 10 metres d'alçada i uns 20 metres de llargada. L'estructura té forma de volta de canó. Les parets de tancament de les façanes principals incorporen finestres i portes en forma de mansarda. Les parets de tancament als extrems de l'edifici són dos elements verticals amb sortints a la part superior que feien la funció de comuna.

A l'exterior i a la façana sud-oest, hi havia l'escala d'accés als tres pisos que té l'edifici. L'originalitat d'aquesta escala fou la incorporació dins  de la seva estructura de diversos serveis pel conjunt dels habitatges.

A la planta baixa l'escala, a més de les entrades a les estances, hi tenia incorporats dos banys, una carbonera i dos safareigs. A la primera planta hi havia dues entrades per habitatges, dos banys i un espai tancat pels mals endreços.

L'interior estava distribuït en tres plantes i a cadascuna d'elles hi havia dos habitatges que tenien accés directe a l'exterior per l'escala anteriorment descrita. A la planta baixa també s'hi trobava la cuina i el menjador.

Al transcurs dels anys el Xalet de Catllaràs va patir diverses reformes. La primera coneguda fou l'any 1907 quan es modificaren els pendents de les taulades de les finestres. L'altre reforma es realitzà l'any 1940, bàsicament per evitar el deteriorament progressiu de l'edifici.

Les reformes més agressives és realitzaren a partir de l'any 1970, uns quants elements constructius que caracteritzaren l'originalitat de l'edifici desapareixeren com: l'escala, substituïda per una simple escala Metallica, la coberta fou substituïda per una de pissarra artificial il 'interior también va ser reformat adaptant-lo  a les noves necessitats com a colònia de vacances. Malgrat tots aquests canvis és molt interessant passar-hi una estona admirant aquesta original construcció.

El Mirador de la Lluna és una petita plataforma de formigó col·locada sobre un monticle de roca, gairebe a l'extrem d'un penya-segat. Des d'aquest punt la vista de la cara sud del Pirineu és espectacular. A la dreta Castellar de n'Hug amb els pics de la Creueta 2067 m., La Moixera 1991 m., Cim del Pla de Baguet 2031 m i Puigllançada 2409 m.

En front el Pedraforca i la serra del Cadí amb els pics de Comabona 2547 m., Vulturó 2648 m. i la Torre del Cadí 2562 m. A l'esquerra la serra de les Comes i la serra de Guixeres.

Gastronomia:

La gastronomia de la zona és la clàssica de l'interior de Catalunya amb una cuina de molta força, sabors molt profunds i plats molt treballats als fogons.

Predominen els guisats com: l'estofat de senglar o el fricandó de vedella. A la tardor un nou element s'incorpora en aquests plats que per ells mateixos tenen molt fonament. Són els bolets amb totes les seves varietats comestibles.

Tampoc no podem oblidar els postres casolanes.